söndag 6 november 2011

Urfällning...?

Idag var det hög tid att borsta Zammy. Han älskar inte direkt kammen så det görs väl inte så ofta som det bordes. Vis av tidigare höstar så vet man att han brukar fälla ur (!) sin vinterpäls nu och gå ned till sommarpäls. Därför är det ju än mer aktuellt att borsta ur pälsen så han får lite hjälp.

Zammy fick fajtas med både sin mamma och pappa den här kamningen. Han var inte direkt på topphumör kan man ju lugnt säga. När vi var klara så låg det en hårtuss stor som en handboll på bordet. Då vet Zammy att det blir godis i köket så han springer direkt dit och väntar på sin belöning =)

Någon som har koll på varför hans päls inte har "fått rätt ordning på sig" i och med att han är fullpälsad på sommaren och minipälsad på vintern?

5 kommentarer:

Bezzie's och Magou's matte sa...

Sådan är min rödtott också. Nu var jag tvungen att raka honom helt och hållet, för han har fällt så mycket päls att hårbollarna fick hans mage att totalkollapsa.

Nu har han inte diarre längre - men han fryyyyyser

Nea theCat sa...

Så konstigt. Fast och andra sidan märker jag ingen direkt pälsskillnad hos mina. De fäller ju och får lite hårbollar men pälsen känns lika tjock som vanligt så jag märken inte av någon sommar vs vinter "kostym".

Nosgos

kattmamman sa...

Känner igen det där med att de inte är förtjusta i att kammas. Här kör jag med Dogmans superkarda vilket har underlättat en hel del.. det går snabbare och de blir "fria" snabbare :) och man behöver inte borsta pälsen riktigt lika ofta som tidigare.

Kram

mooch sa...

@NeatheCat: jag ska se om jag kan leta fram två jämförelsebilder på Zammy och lägga upp så kan du se att det är en JÄTTESKILLNAD på när "har kostym". Känner inte igenom honom som urpälsad ibland ;)

@kattmamman; jag kör mirakelkammen vilket fungerar alldeles utmärkt men Zammy skriker som en besatt för det. Trodde först det berodde på att han var håröm eller så men han skriker lika mycket om man byter kamning mot klappning! Så, det är själva kamningen som sådan som inte verkar fungera så bra hos rödtotten. Nu är det inget jag bryr mig så mycket om då jag vet att han MÅSTE. Å andra sidan så försöker jag göra det oftare nu så att det inte trasslar så mycket samt att han alltid för belöning efter varje kamning. Det fungerar någorlunda.

Unknown sa...

Ligan är ju också bakvänd så, mitt svar är att "det helt enkelt är så på vissa individer". :-)