onsdag 28 november 2012

Behandling av Zammys fetsvans

Zammy har alltid haft fetsvans (läs mer om fetsvans). Det var värre när han var liten och nyligen kastrerad. Då hittade vi Groomers Goop, en produkt som verkligen fungerar för att lösa upp hans fetsvans. I och med att vi inte ställt ut på väldigt länge och Zammys päls verkar vara i finfin kondition så var det ett tag sedan han fick sig ett bad.

När jag gosade med honom igår så upptäcker jag dock, "jösses vad den där svansen ser ut". Jag delade lite på håren och får se en brunaktig gegga längst nere vid hårbotten. Det blev akutbadning av den svansen. Något som Zammy givetvis INTE uppskattade. Han såg ut som om "vaddå, skulle inte jag klara av att tvätta mig själv va...!".

Zammys fetsvans
Det syns inte helt bra på bilden men nere i hårbotten kan man se en nästan sårskorpeliknande beläggning. Zammy var inte vidare förtjust när man tog i det.

Efter lite initiell fighting så satt dock Groomers Goop i hans svans och sedan blev det sköljning. Tack och lov tog den hand om hela problemet.
Zammys fetsvans
Zammy  med Groomers Goop insmetat i svansen, inte speciellt nöjd över situationen!

Nu har Zammy och jag pratat och kommit överens om att han kan stå ut med ett helt julbad, (eftersom det nu bara blev ett svansbad), för att inte få tillbaka dessa problem igen. Jag fick muta hårt för att han skulle gå med på detta. Det blir inköp av Gourmets stora adventskalender! Om Zammy får bestämma! =) Zammys fetsvans
"Eftersom jag var så duktig mamma så blir det Gourmets adventskalender till mig, så det så!"

4 kommentarer:

Hjulia huller om buller sa...

Vilken tur att vi aldrig varit drabbade av sånt...

=^.^=

Tröstebuffar

Dui och Deco sa...

Bra förhandlat tycker vi! Nosbuff

Matte Mia sa...

Men tänk så fiiin du blir sedan Zammy! Finare alltså. Söt är du ju redan! Kram

Unknown sa...

Klart det ska vara en adventskalender. GÄrna två Zammy OCH en trädgårdstomte. Jag ska leta rätt på en fin åt dig. :-)