torsdag 16 juli 2009

Mille till sjukan igen

Vi åkte ju till vetrinären med Mille för att han hade ett sår på en tassen. Inte hade vi tänkt oss att vi skulle behöva åka dit igen...

I måndags så upptäcker jag att Mille ha kliat sig väldigt mycket i huvudet. Han har lite småsår mellan ögat och örat på båda sidor. Jag tvättar det och tänker inte så mycket mer på det. På tisdagkvällen så ser jag att Mille har rivit sig väldigt mycket på huvudet och så tar jag en titt i örat. Det är alldeles RÖDPRICKIGT. Jösses, vad har hänt? Jag konsulterar min kattbok om kattens sjukdomar och kommer fram till att det antingen är en allergisk reaktion mot medicinen eller att det är löss/loppor...

På onsdag morgon så är Milles öron alldeles röda och varma så det blev ilfart till vetrinären som konstaterar samma som jag gjorde, mycket troligt en allergisk reaktion mot antibiotikan, alternativt någon ohyra. Det blev kortisonspruta mot allergin och Frontline mot möjlig ohyra. Nya recept och nya mediciner. Väl hemma så har jag inte hjärta att sätta på honom tratten som vi fick med, han kliade sig inte mycket vid det laget heller. Kortisonet verkar fort och redan på kvällen så ser öronen enormt mycket bättre ut. Allergi alltså! Stackars mammas lilla gosing.

Såret på tassen läker iallafall jättebra så där fick vi nu byta ut pastan mot en salva istället. Sedan har det även varit kortisontablett varje morgon och kväll. Så här tycker Mille om att ta kortison-tabletter;

Mille och tabletten
"Pappsen, varför ska jag äta upp den där lilla vita saken på bänken? Den är ju så... ÄCKLIG!"
Mille och tabletten
"Pappa, jag vill inte ha den!!"

Mille och tabletten
"NEJ sa jag!"

Mille och tabletten
"Usch vad du är tarvlig pappsen, det här ska jag komma ihåg...! Va, vad sa du, får jag skinka nu??!!"


Det har gått bra med medicineringen och allt verkar nu vara riktigt bra. Nu väntar vi bara på att "kli-såren" i huvudet ska läka...

1 kommentar:

Inkan och Ligan sa...

Vitöra hälsar att man dör inte faktiskt. Från en 1cellig till en annan. *ler*