tisdag 22 september 2009

Lite större missar

Jag var på ett besök till Kolmårdens djurpark förra veckan och fick möjlighet att träffa RIKTIGT stora missar. I sitt Tiger World så har de bengaliska tigrarna en riktigt stor inhängnad med vattenfall och liknande. I inhängnaden finns också vad som ser ut att vara en nedsjunken gamma turistbuss. Det är överdelen på en buss där fönstren är ersatta med galler och man har möjlighet att genom en tunnel nå denna och få se tigrarna på väldigt nära håll.

Här är några av bilderna jag knäppte under besöket;

I buren är det tydligen brudarna som bestämmer. Karlarna kanske inte alltid gillar detta... =)

På besök i bussen med tiger på väg. Det var verkligen så maffigt att kunna få vara bara centimetrar från dessa bjässar. Tyvärr fick man inte klappa, fullt förståeligt, men usch vad sugen man var.

Tigrarna matas med köttbitar på ett bord i bussen. De är tvungen att sticka tassarna genom gallret för att komma åt det mumsiga.

Inhängnade är riktigt häftigt inredd i djungeltema och har även en halv jeep instickande från huset. Den här tigern tyckte det var en perfekt plats att hänga lite på.

STOR MISSE! Riktigt häftig alltså. Vi fick även se när man matade dessa giganter. De äter tydligen var 3:e dag och får cirka 8-10 kg kött var per gång. Den här missen var snabbast fram på första biten och låg sedan och njöt länge med sitt "godis". Helt underbar!

När man träffat dessa förstår man varför man vill ha en stor misse hemmavid!! Snacka om att missarna hemma fick sig en pussomgång när man kom hem =)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Våra släktingar! *stolt*

brollekatts sa...

W O W ! Så vackra bilder på vackra storkissar.
Dessa bilder kommer jag gå in och kika på många gånger!!!
Psst, jag är grön av avund.

Kram från Lena o grabbar i Uppsala

Kathleen sa...

Är det det här man för göra i "Möte med Vilda Djur"?? Eller ingår i det i det normala inträdet?

mooch sa...

brollekatts; Ett litet tips, klicka på bilderna så blir de MYCKET större =) (jag använde min till skrivbordsunderlägg. Så läckert!)

Kathleen; Man måste ha en guide när man går in i denna "specialburen" så det ingår inte i det vanliga inträdet. Jag har dock inte riktig koll på exakt hur man får tillgång till det (allt var anordnat åt oss) men jag antar att det borde stå på Kolmårdens hemsida =)

Buffe o Vinnie sa...

Åhhh vilka snyggingar!

Tänk o ha en sån hemam i sängen... (kanskse blir lite trångt i.o.f!) ;) o kanske lite väl risky, men de är ju så läckra så man blir salig!

Jättefina bilder
kram Sandra

Inkan o Ligan sa...

Jag var ju där i somras också men då sov dom mest. Det var rätt varmt men ack så maffiga dom är.