måndag 28 juli 2008

Milles första dag hos oss

Lite bilder från första dagen (när vi väl orkade masa oss ur sängen efter den natten)...


Frukost intogs bredvid varandra


Lektajm!


Denna leksak var JÄTTEKUL. Döda råtta kunde man hålla på med länge!!!


En höger-jab


En vänster-jab (kolla förresten in sitt-stilen!!)


Man måste slå igenom slaget så det blir bra!


Lägga sig på råttan fungerar också!


Åhej!


Jag SKA fånga dig!


Nu börjar det bli jobbigt, jag lägger mig ned och slår på råttan istället!


Zammy vill vara med och leka!


HUR lyckas man göra så här med tassarna?????


Ja, jag vet att jag borde skrivit C-E-N-S-U-R på denna bild men den var bara för kul för att inte visa!! Spagat-missen!


Zammy tyckte det var roligt att leka med Milles svans...


...eller krama klösträdet!


Sedan intog faktiskt softar-mode med tanke på värmen!


Ska du väcka mig med den där saken rakt i fejan nu igen??!!


Även Zammy var helt utslagen!


Trött blir man av att flytta hemifrån!

Det har gått riktigt bra med missarna över lag idag. Väldigt lite fräsande och väldigt mycket bus. De busar inte riktigt "ihop" än utan det består mer av att Zammy jagar Mille som inte riktigt vet om han ska tro att det är lek eller allvar. Men, det här känns bra! Speciellt som Mille spenderat delar av kvällen i knät på mig i soffan.

Dags för sängen! Får se om grabbarna håller med mig, jag är inte riktigt så säker på det!

söndag 27 juli 2008

Mille har flyttat in hos Zammy

Vilken kväll...natt...morgon...ja, vilket dygn helt enkelt. Man kan lätt säga att jag är helt slut! Igår var vi och hämtade hem S*Big Silver's One In A Million, till vardags kallad Mille, och så långt var allt frid och fröjd. Sedan vet jag inte vad som hände... Vi börjar från början.

Mille och Novve höll sig framme för att hälsa på nykomlingarna


Mille blir tafsad på tassarna


Mr. Moonlight tycker att smågrabbarna får på tok för mycket uppmärksamhet och tar Milles nya korg i besittning


"Det är ju mig ni ska titta på fattar ni väl!!"


Novve och Lighten i lektagen


Mille har "kört bort farsan" och intagit sin korg i värmen (Motala bjöd på 33 grader, puh)!



Så här långt är ju allt frid och fröjd som ni ser. Mille intar buren och vi hoppar in i bilen. Efter att vi kört 10 minuter, av våran 2½ timmars resa, så börjar det spöregna och jag menar verkligen spöregna. Och åska. Vägen var fylld med vatten och farten gick i hela 30 km/h. Mille tog det hela med ro, kröp in under sin sovkorg och sträckte ut sig på den svala plasten.

Efter några mil så var vi ur åskvädret och fortsatta färden upp mot Stockholm. Vi kommer så långt som till Järna (strax söder om Södertälje) och då är det stopp. Helt stopp. Stillastående på motorväg. Det är ju sådant som inte SKA hända när man hämtar katt! Efter en mycket långsam krypkörning till Södertälje så blir det matstopp på McDonalds. Vi har då fått reda på att olyckan hände förut i höjd med Salem och att allt borde vara frid och fröjd nu, vägen öppnad igen och så. Och så helt plötsligt släpper det. Hurra. I 2 km. Sedan är det tvärstopp igen. Humöret verkligen på topp. Men Mille är fortfarande hur cool som helst och leker med nya pappsen i baksätet (killa mig på magen-leken, den kunde hålla på hur länge som helst tyckte Mille).

Till slut, 2 timmar senare än tänkt, så anländer vi hemma. Klockan är nu strax efter halv 11. Zammy är oerhört glad över att vi äntligen kommit hem. Han gosar och spinner om vart annat. Tills han får syn på vad vi har med oss. Då förvandlas han till en morr och fräsboll:


"Vågar ni verkligen släpa in "det där" i mitt hem. Vad ska det vara bra för??"


Mille ser verkligen livrädd ut för det stora lejonet utanför


"Ni sa att ni skulle ha med er en present och ni tar med er "det här"... hur kunde ni??!!"


Zammy plockas upp och gosas med så Mille får en chans att komma ut och bekanta sig med omgivningen


Han är dock fortfarande mycket skeptisk


Mille gör rundvanding i huset och upptäcker klösträdet och lilla huset


Zammy är efter som en hök








Mille blev bevakad varje steg han gjorde men hade till slut gjort sin rundvandring, hittat lådan, maten och vattnet. Sedan var det dags för natti natti vilket gick relativt smärtfritt för katterna iallafall men jag och sambon har lite svårt att få någon ro.

Vid 2-tiden blir jag väckt av ett spinnande tröskverk bredvid mig som trampar och trampar. Det är Mille. På andra sidan sitter Zammy och kollar så det inte pågår några fuffens aktiviteter. Alla somnar om. Vid halv 5 så flyger vi (bokstavligen) alla ur sängen för då slår blixten ned i eller bredvid huset. Zammy blir av någon anledning jättesur på Mille och vi bestämmer för att sära på dem. Jag går in med Mille i badrummet och leker och försöker natta honom där. Zammy sitter då utanför dörren och sjunger serenad och undrar vart mamsen och den där lilla saken tog vägen. Pappsen dög inte för 5 öre. Han håller på sådär i 5 minuter eller något. Då går jag ut från badrummet, stänger dörren och gosar med Zammy, då börjar Mille sjunga serenad från badrummet och tala om att han inte tycker om att vara ensam. Gissa om vi alla är trötta idag eller så!!

Men, det har faktiskt gått riktigt bra hittills så varför klaga. Vi lär nog aldrig glömma när vi hämtade Mille iallafall!

fredag 18 juli 2008

Zammy, den tyste jägaren!

Vad är inte ens små älsklingar till för om inte att skrämma slag på en då och då. Jag var ute i trädgården och rensade och tyckte det var så konstigt att jag inte sett Zammy på ett tag. Han brukar alltid komma och "hjälpa" mig när jag gräver och fixar. Jag tänkte att han säkert har krypit in under någon buske och spanat på fåglar... När han fortfarande inte dykt upp efter en kvart så tar jag en sväng runt och hittar honom ingenstans. Till slut går jag in och kollar sovplatserna, matskålen och toan men ingen Zammy. Då ringer min telefon och samtidigt så hittar jag Zammy, under köksbordet lekandes med en stor DÖD fågel (!). Man kan ju bli hysterisk för mindre men till slut så inser jag ju att min lille jägare varit så tyst för han ville ha sitt byte för sig själv.

Vet ju inte riktigt om jag ska banna honom eller berömma honom för att ha kunnat fånga en så stor fågel alldeles själv...

Fågeln är nu utburen och Zammy ligger och tittar surt på mig. Köket är fortfarande fullt av fjädrar. Vilken härlig fredagsmorgon så här mitt i semestern!!

onsdag 16 juli 2008

Lejonkung över äppelträdet

Tjena, Zammy här!

Snacka om cool klätterträd jag hittade ute idag. Mycket roligare än det som finns inne. Det här hade en massa grönt på sig som stack ut lite här och var och så var det riktigt utmanande att klättra i. Kolla här får ni se:


"På väg upp."


"Spanar läget!"


"Mamsen tyckte inte jag skulle klättra längst upp... men vi får väl se vem som bestämmer över det. Jag var lite snäll mot henne idag och stannade här."


"Grannens ungar kan man spana på här"


"Att ta sig ned är alltid värst men det går!"

Over and out från Zammy!

tisdag 15 juli 2008

Bara en vecka kvar

Snart är det dags. Den här goskillen flyttar hit inom ungefär 1 vecka, S*Big Silver's One In A Million, även kallad Mille (alla foton av Lena på S*Big Silver's):


Kolla in gosetassarna


Och gosetrattarna!


Kan det vara bus i den här killen tro...?!!


Mille med syrran "Sweet Child O' Mine"


Du är så välkommen så grabben!! Vi längtar!

söndag 13 juli 2008

Vaddå semester? Trädgårdsarbete kallar jag det!

Tjena! Zammy här! Här lovar mamsen att nu så blir det mycket tid över med mig när hon gått på semester... och vad händer?? Hon och pappsen springer runt i trädgården som yra höns. De påstår dessutom att de jobbar!!! Jag som trodde att de skulle ha LEDIGT!!

Nåja, vad kan man göra. Det är ju lika bra att hugga in i arbetet så att de blir färdiga någon gång och kan busa med mig:


"Vi börjar dagen med frukost. Det måste varje stor och stark kisse få så man orkar genom förmiddagen"


"Sedan inspekterar vi vad 2-beningarna gör så att det går rätt till"


"Det gäller att hålla koll på dem så de inte slackar!"


"Här exempelvis så hade pappsen lagt en hel hög med brädor i vägen för mig där jag sprang. Det var jag genast tvungen att påpeka"


"Nästa program på agendan var snigeljakt"


"Funkian visade sig vara ren!"


"Vi fortsätter sedan med fiskvård"


"Nä, inte friskvård utan just fiskvård"


"Man måste hålla koll på så att det är tillräckligt med vatten i dammen och så..."


"Nä mamsen, jag har inte ätit någon!!"


"När fiskarna är inspekterade går vi över till trädvård"


"Eller myrjakt kan man säga också för hela äppelträdet är fullt av myror. Men någon måste ju göra det också!"


"Pappsen?! Här kan ju inte stuprännan ligga, den kommer inte leda något vatten. Dags att fixa!!"


"Efter en hel dags jobbande så är det dags att ta igen sig i grönskan (till mamsens stora förtret för hon tycker jag ligger på blommorna, trams!)"


Over and out från Zammy!