torsdag 28 maj 2009

Svansknick?

Luddrumpan Zammy har verkligen fått en gigantisk päls så här lagom till sommaren. Härom kvällen så kammar jag honom, något han inte direkt gillar men låg denna gång snällt still.

Jag "kamkliade" honom lite runt halsen och det var supergott.

Jag drog ett par tag över kroppen och det var OK men bara lite OK.

Sedan kommer jag till svansen som egentligen kan kallas dammplym och inte svans men ändå. Jag tar ett par tag genom svansen och känner plötsligt.... en böj. "Men lilla gubben, vad har hänt med din svans...?" Jag känner försiktigt över stället, som är en bit närmare svanstippen än svansroten, och mycket riktigt, där är en böj/knöl/något.... Jag bläddrar försiktigt igenom pälsen och upptäcker...

EN FÄSTING!

Bläääää, de är verkligen superäckliga. Och hur lyckas en fästing bita sig kvar i svansen? Med raska steg hämtas fästingpennan och fästingen tas omedelbart bort. Så fort jag är färdig så hoppar Zammy ner, ungefär som om han visste att "det är bäst att jag ligger still tills hon är klar men sedan så..."

Usch, hur kan han få fästingar i trädgården? Dagen efter klipptes resolut hela gräsmattan inklusive en rejäl omgång med grästrimmern på alla ställen som hade något högre grässtrån. Nu ska han väl ändå inte kunna få några fästingar mer!!!

3 kommentarer:

Kathleen sa...

Johodå - de finns överallt!!!

Elin sa...

Ja fästingar finns överallt.

Tre katter sa...

Ursch och fy! Hoppas att fästingarna håller sig på mattan - alltså gräsmattan! :)

//Tre katter